Jo eilen tauolla Skafftungin
länsirannalla oltiin laskeskeltu, että tälle päivälle pitäisi ottaa tavoitteeksi
melkoinen mailimäärä, niin että edes periaatteessa olisi mahdollista olla jossakin Oulun
lähivesillä paikassa minne veneen voisi jättää odottamaan seuraavaa
viikonloppua ja lopullista siirtämistä kotisatamaan. Ongelmana oli, että
Kokkolan ja Raahen välillä ei ole oikeastaan yhtään sopivaa paikkaa mihin venneen voisi jättää. Jotta edes
jonkinlaiset mahdollisuudet olisi saavuttaa Raahe ennen maanantai iltaa, olisi
tänään ajoa yli 120mpk ja se on paljon se, sekä hädin tuskin mahdollista, vaikka
käytettäisiin koko päivänvalon aika. Päätettiin lähteä ja katsoa mihin
ehditään. Toinenkin probleema oli tälle päivälle, nimittäin kovin
yksityiskohtaisia karttoja tämän päivän matkalle ei ollut. Tähän saakka oltiin
tultu merikarttasarjalla E, nyt olisi vähän matkaa pelkkään plotteriin luottaen,
ja lähempänä Vaasaa tultaisiin Merenkurkun yleismerikartalle. Myöhemmin olisi
sitten yksityiskohtaisempana navigointiapuna merikarttasarja G. Myöhemmin tuli
sitten vielä lisähaastetta, mutta siitä enemmän sitten.
Kaskisten
kohdalta suunnattiin ulommas rannikosta, navigointi olisi helpompaa kauempana
matalista ja sää salli sen. Muutama tunti mentiin näin kunnes jossakin n 15mpk
Kaskisista pohjoiseen alkaa kauas merelle ulottuvat matalikot. Plotterista oli
vaikea saada yleiskuvaa siitä pitäisikö matalikot kiertää meren puolelta vai
sisäväylää pitkin. Merenkurkun yleiskaistasta sain sen selvää, että Vaasan
saaristoon voi saapua vain sisäväylää pitkin ja ulompi reitti siellä veisi
lähes keskelle Merenkurkkua. Puutteellisin tiedoin en osannut sanoa olisiko
myöhemmin mahdollisuus vielä poiketa mereltä sisäväylälle, mutta etäisyys Vaasaan
antoi viitettä siitä että ehkä ei. Toisaalta lähteminen seikkailemaan pelkään
plotteriin luottaen lähemmäksi rannikkoa mietitytti. Päätös oli kuitenkin että
on valittava sisäväylä, ja hyvä niin, muutoin olisi käynyt se mistä pojille
olin vitsaillut, nimittäin että joudumme vahingossa Ruotsiin seuraavaksi yöksi.
Rannikon ja
matalikon välissä ajettiin todella pitkää suoraa väylää viitalta toiselle. Viittoja
oli juuri sellaisin välein että seuraavan juuri ja juuri kiikarilla edelliseltä
erotti. Meri oli melkoisen tasainen ja aurinkokin paistoi vastapainona
eiliselle koleudelle. Koko päivänä ei ollut tullut yhtään toista venettä
vastaan kunnes vähän ennen Vaasan saaristoa alkoi kaukana erottua purjeveneen
masto ja jonkin ajan kuluttua saksalaisesta purjeveneestä vilkuteltiin meille,
ja me vilkuttelimme takaisin, innokkaasti. Taisi
niitäkin tämä pitkä ja hiljainen pätkä pitkästyttää. Oletettu Vaasan
saaristoväylän alku oli jo näköpiirissä kun yllättäen plotterin kartassa tuli
reuna vastan. Joskus näin käy ja plotteri vain lataa uutta karttaa kun reunan
yli mennään, tällä kertaa kuitenkaan ei. Kartta siis loppui ihan oikeasti. Mitäs
nyt, kivisessä Vaasan saaristossa en kyllä halua navigoida täysin ilman
karttaa. Merenkurkun yleismerikarttakaan ei kata saariston aivan eteläisintä
osaa