Herättyä ja laiturikioskilla
syödyn aamupalan jälkeen tehtiin tämän vuoden "kevätretki"
Marjaniemen hiekkarannalle. Tämä oli Hailuotoon tulon toinen tarkoitus. Näitä
retkiä ollaan tehty vuosien saatossa perinteeksi asti paljon. Nyt kevät oli jo kuitenkin
ehtinyt kääntyä loppusyksyksi, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
Lähtö siirtoajon viimeiselle
etapille tapahtui iltapäivän puolella. Tuuli oli ehtinyt vähän nousta ehkä yli
6 metriin mutta keli oli vielä kohtalainen tai jopa hyvä. Koko siirtoajon
Uudestakaupungista asti suhteen meillä oli säät suosinut ja enimmäkseen tuulen
nopeus oli ollut alle 5 metriä. Lähtö yksin vaati nyt vähän enemmän miettimistä
kun tuuli painoi venettä laituria kohti. Käytössä oli sama taktiikka kuin
muillakin matkaan aikaisemmin lähtijöillä. Vene ensin kyljittäin laituriin ja
siitä suoraan eteenpäin. Nyt ei ollut tukipurjetta ja aallonmurtajan jälkeen
vene rullasi, mutta kauempana meno vähän tasoittui. Elina oli ollut
aallonmurtajalla katsomassa lähtöä ja myöhemmin hän sanoi, että vene oli
heilunut ”hirveästi”. Nyt ei ollut tukipurje käytössä kuten oli ollut lähes
koko aikaisemman matkan, en viitsinyt alkaa temppuilemaan yksin etukannella, vaikka
vene olisi sen ajan itsekseen suoraan kulkenutkin (Lunkentus tuntuu olevan
erittäin suuntavakaa menijä). Tukipurje olisi kyllä vähän tasoittanut menoa.
Hailuoto on iso saari joten kesti pari tuntia kiertää ja päästä Ouluun vievälle
laivaväylälle. Laivaväylän alkua on sanottu melkoiseksi ränniksi ja sitä se
olikin, nyt kun sen ensi kertaa näin näki. Avomereltä johtaa viitoitettu,
laivoille varmastikin kapea, suora matalikkojen läpi kaivettu väylä Oulun edustan
uloimman retkikohteena olevan saaren Kattilankallan tuntumaan. Nyt oltiin jo
tutuilla vesillä, vielä Virpiniemen merivartioaseman ohi sisäisimmille vesille
ja meri tasoittui. Sudenväylän läpi Kraaselin toiselle puolelle ja kapeaa
kaivettua väylää pitkin Rajahaudan umpilahteen missä kotisatama sijaitsee.
Kiinnittyminen puomien väliin omalle venepaikalle missä Elina oli jo vastassa auto
ja lauttamatkan jälkeen. Nyt oli 348 meripeninkulmaa takana ja Lunkentus
Oulussa.