lauantai 16. toukokuuta 2015

Ensimmäisten yhteydenottojen jälkeen oli päätetty että poikkeamme pikaisesti katsomaan Lunkentusta Uuteenkaupunkiin samalla kun käytaisiin vanhempieni luona visiitillä Raumalla. Lunkentus oli Salmerin telakalla vanhassa suulissa. Veneen runko näytti virheettömältä, varustus oli perustasoa ja moottori samaa ikää kuin vene siis jo 40 vuotta vanha Perkinssi. Vaikea sanoa moottorista mitään, käyttötunnit ei ole tiedossa mutta se on kuitenkin ammattilaisten vuosittain huoltama. Haastattamani moottoriasiantuntijat ovat sitä mieltä että tuollainen hidaskäyntinen iso diesel vaatii peruskorjauksen n 7000...8000 tunnin välein ja sen jälkeen on taas käytettävissä toisen samanlaisen ajan. Siis peruskorjaus joka sisältää koneistuksen, mäntien ja laakereiden vaihtoa tulee kyseeseen melkoisen harvoin, varkinkin kun ottaa huomioon, että nykyisen veneen Henrietan moottori on kymmenen vuotta nuorempi ja käyttötunteja on alle tuhat. Samainen merimoottoriasiantuntija oli myös sanonut että näitä ei yleensä vaihdeta uudenpiin moottoreihin sillä uusi loppuu todennäköisesti ennemin kuin vanha Perkinssi. Silti se on 40 vuotta vanha, päätin silti luottaa legendaarisen merimoottorin hyvään maineeseen. Lunkentuksessa oli kaksi 200 litran dieseltankkia, kansirakenteet kaipaavat paikoin lakkaamista. Käveltiin kantta ympäri ja omistaja näytti muutaman silikonilla korjatun saumakohdan. Silikoni ja puuhan ei kuulu yhteen, puu mätänee alla, mutta jos silikonin ottaa pois niin kansi vuotaa, kumman valitset. Lunkentuksen kansi oli uusittu joskus ja päällystetty lasikuidulla, muutoin kansirakenteet on mahonkia ja mahonkivaneria.